Witaj w części poświęconej stylowi, życia KETO. To cudowny i dobroczynny stan, który pozwoli Tobie zdrowo schudnąć, wycofać insulinooporność, odwrócić cukrzycę typu 2 i odzyskać zdrowie metaboliczne. Można pięknie żyć.

Główną zasadą tego stylu życia jest ograniczenie węglowodanów do poniżej 50 g/dobę, często poniżej 20g/dobę.

Obniżając stopniowo ilość spożywanych węglowodanów, zwiększasz ilość wysokiej jakości białka i tłuszczu(do sytości). W wyniku takiego postępowania wprowadzasz organizm w stan metaboliczny zwany ketozą , w którym tłuszcz pochodzący z diety i ciała jest spalany w celu uzyskania energii.

KETOZA – jak to pięknie brzmi

Ketoza to stan metaboliczny, w którym głównym źródłem paliwa dla Twojego organizmu są tłuszcze i ketony, a nie glukoza (cukier).

Glukoza jest magazynowana w wątrobie w postaci glikogenu  i uwalniana w razie potrzeby jako energia. Jednak kiedy obniżysz spożycie węglowodanów przez jeden do dwóch dni, te zapasy glukozy wyczerpują się.

I tu zapraszamy na scenę KETONY.  To te cząsteczki mogą  zapewnić tobie, a zwłaszcza mózgowi, alternatywne źródło energii, jak się okazuje zdecydowanie bardziej efektywne.

Ketony lub ciała ketonowe są wytwarzane przez wątrobę z tłuszczu, który spożywasz, i własnego tłuszczu w organizmie. Są 3 cząsteczki ketonów

     beta-hydroksymaślan (BHB),

     acetooctan i

     aceton (chociaż aceton jest formalnie produktem rozpadu acetooctanu).

Twoja wątroba regularnie produkuje ketony, nawet podczas spożywania diety o wyższej zawartości węglowodanów. Dzieje się to głównie w ciągu nocy podczas snu, ale tylko w niewielkich ilościach. Jednak gdy poziom glukozy i insuliny spada, na przykład na diecie z ograniczeniem węglowodanów, wątroba zwiększa produkcję ketonów, aby zapewnić mózgowi energię.

Po przekroczeniu odpowiedniego poziomu uznajemy, że jesteś w ketozie żywieniowej. Według czołowych badaczy diety ketogenicznej, dr. Steve’a Phinneya i dr. Jeffa Volka, próg żywieniowej ketozy to minimum 0,5 mmol / l BHB (ciało ketonowe mierzone we krwi).

Stan ketozy można osiągnąć na kilka sposobów, także stosując post ale tu skupimy się na stylu KETO.

Twój mózg czeka na KETONY

Do dziś funkcjonuje błędne przekonanie, że mózg bez glukozy nie może funkcjonować. Nadal spotykamy się z opiniami dietetyków “ Żeby mózg prawidłowo funkcjonował, potrzeba spożywać około 130 g węglowodanów dziennie”

Jednak tak nie jest. W rzeczywistości Twój mózg pozostanie zdrowy i funkcjonalny, nawet jeśli w ogóle nie jesz węglowodanów . Tak tak węglowodany nie są potrzebne Twojemu mózgowi. Przykro nam bardzo jeżeli Twój światopogląd właśnie runął 🙂 nie taki mieliśmy cel. Obiecujemy, że Odbudujemy go razem z nową wiedzą.

Prawdą jest, że twój mózg ma duże zapotrzebowanie na energię i potrzebuje trochę glukozy. Jednak kiedy jesteś w ketozie,we krwi krąży mnóstwo ketonów, które dostarczają znaczną paliwa mózgowi.

Tak ewolucyjnie się przystosowaliśmy.Nasi przodkowie zajmujący się łowiectwem i zbieractwem doświadczali długich okresów bez jedzenia,a ponieważ przez cały czas mieli dostęp do źródła paliwa: zmagazynowanej tkanki tłuszczowej pozwoliło im to przetrwać

Od razu uprzedzamy pytania.  Nie ma żadnego negatywnego wpływu na funkcjonowanie mózgu. Wręcz przeciwnie, wiele badań naukowych potwierdza ich dobroczynny wpływ na tkankę mózgową. Nic tylko korzystać

Ketony jak już wiesz to przede wszystkim zdecydowanie wydajniejsze źródło energii a dodatkowo pomogą zmniejszyć  stan zapalny i stres oksydacyjny, które, jak się uważa, odgrywają znaczącą  rolę w rozwoju wielu chorób przewlekłych.

Co dodatkowo  może zachęcić Ciebie do wypróbowania tego cudownego stylu życia to naszym zdaniem:

Pozbędziesz się uczucia głodu

Czy to nie piękne, że przestajesz być więźniem jedzenia. Jedzenie dla ludzi a nie ludzie dla jedzenia !!!  Takie są fakty, badania wykazały, że bycie w ketozie hamuje apetyt.

Mądre naukowe głowy udowodniły, że obniża się poziom greliny, tak zwanego „hormonu głodu”.

Schudniesz

Dlaczego? A dlatego, że obniżając ilość spożywanych węglowodanów  hamujesz  apetyt, obniżasz  poziom insuliny i stajesz się maszyną do spalania tkanki tłuszczowe. Niech nie dziwi Ciebie, że ten styl życia jest najskuteczniejszy jeżeli chodzi o zdrowe odchudzanie

Pozbędziesz się cukrzycy typu 2 i insulinooporności

Czy może być większa radość dla lekarza niż wyleczenie choroby i odstawienie wszystkich leków. ? Wierzymy w to, że to są też cele naszych kolegów i koleżanek po fachu, choć system w którym przyszło nam pracować jest nastawiony zdecydowanie na przepisywanie dodatkowych tabletek to widzimy spore zmiany myślenia młodego pokolenia lekarzy otwartych na nową wiedzę. Jest nadzieja drogi pacjencie !!! Leczenie naszych pacjentów stylem KETO daje możliwość wyleczenia i odstawienia wszystkich leków. Pięknie co ?

Poprawisz wyniki sportowe

Zarówno u sportowców wyczynowych, jak i amatorów stan ketozy daje możliwości zwiększenia wydolności i sprawności fizycznej dzięki większej wydajności ketonów jako paliwa.

Zmniejszysz ilość napadów padaczkowych:

Ta wiedza nie jest czymś nowym i odkrywczym. Dziesiątki lat temu okazało się, że wprowadzenie w stan ketozy pomaga  skutecznie w kontrolowaniu padaczki zarówno u dzieci, jak i dorosłych, którzy nie reagują na leki przeciwdrgawkowe.

 

To tylko część benefitów stanu ketozy żywieniowej. Z przyjemnością dodamy jeszcze zmniejszenie częstotliwości i nasilenia migrenowych bólów głowy, odwrócenie PCOS , spowolnienie postępu choroby Alzheimera , po prostu piękne i długie życie.

Świat w którym żyjemy jest z jednej strony niesamowity i fascynujący a z drugiej przepełniony fakenewsami i kłamliwymi informacjami. Nie ma co się na to obrażać tylko zaakceptować fakt, że ketoza żywieniowa i cukrzycowa kwasica ketonowa to zupełnie inne schorzenia. Podczas gdy ketoza żywieniowa jest bezpieczna i korzystna dla zdrowia, kwasica ketonowa jest stanem zagrażającym życiu

Niestety, wielu pracowników ochrony  zdrowia tak naprawdę nie rozumie różnicy między nimi. No to proszę bardzo już biegniemy z tłumaczeniem.

Kwasica ketonowa występuje głównie u osób z cukrzycą typu 1, jeśli nie przyjmują one insuliny. W cukrzycowej kwasicy ketonowej poziom cukru i ciał ketonowych we krwi wzrasta do niebezpiecznego poziomu, co zaburza delikatną równowagę kwasowo-zasadową krwi.

W ketozie żywieniowej poziom BHB(ketonów) zwykle utrzymuje się poniżej 5 mmol / l. Jednak osoby z cukrzycową kwasicą ketonową często mają poziom BHB wynoszący 10 mmol / l lub wyższy, co jest bezpośrednio związane z ich niezdolnością do wytwarzania insuliny.

Inne osoby, które mogą potencjalnie zapaść na kwasicę ketonową, to osoby z cukrzycą typu 2, które przyjmują leki znane jako inhibitory SGLT2, takie jak Invokana, Farxiga lub Jardiance. Ponadto w rzadkich przypadkach kobiety, które nie mają cukrzycy, mogą rozwinąć kwasicę ketonową podczas karmienia piersią dlatego nie zalecamy tego stylu życie jeżeli karmicie piersią. Jednak w przypadku większości osób zdolnych do wytwarzania insuliny kwasica ketonowa jest praktycznie niemożliwa.

Istnieje wiele sposobów bezpiecznego i skutecznego wejścia w ketozę żywieniową.

     Zmniejsz dzienne spożycie węglowodanów netto do mniej niż 50 gramów. Obniżając węgle poniżej 20 gramów dziennie  praktycznie gwarantuje osiągnięcie ketozy.

     Dołącz #zdroweNIEjedzenie16na8  :16 godzin bez jedzenia może pomóc w szybszym wejściu w ketozę. Można to łatwo zrobić, po prostu pomijając śniadanie lub kolację, co może wydawać się bardzo naturalne na diecie ketonowej, ponieważ będziesz odczuwać mniejszy apetyt

     Nie bój się dobrej jakości tłuszczu. Chociaż głównym kluczem jest ograniczanie węglowodanów, dodanie tłuszczu może pomóc w przejściu na spalanie tłuszczu z mniejszym uczuciem głodu, szczególnie na początku.

     Z czasem zmniejsz spożycia tłuszczu, aby zapewnić spalanie zapasów tłuszczu w organizmie. Nie oznacza to, że trzeba stosować dietę niskotłuszczową tylko tyle że nie musisz dodawać dodatkowego tłuszczu.

     Zacznij spacerować, to pomoże osiągnąć cudowny stan ketozy

 

Istnieją trzy sposoby pomiaru ketonów, z których wszystkie mają swoje wady i zalety.

Najbardziej wiarygodną metodą jest pomiar ketonów we krwi.

W czasach kiedy dieta keto bije rekordy popularności, coraz łatwiej kupić takie mierniki. W aptece pytaj o glukometr z opcją pomiaru ketonów i paski do pomiaru ketonów.

W początkowej fazie stylu KETO zachęcamy do pomiarów poziomu ketonów we krwi. To pozwoli wyczuć twój organizm i nauczyć się nowego stylu życia. Poniżej ściąga:)

     Poniżej 0,5 mmol / l nie jest uważane za „ketozę”,

     Od 0,5 do 3 mmol / l gratulacje, jesteś w ketozie żywieniowej.

     Około 1,5 – 3 mmol / l nazywane jest przez niektórych „optymalną” ketozą i można spodziewać się na tym etapie  maksymalnego wzrostu sprawności umysłowej i fizycznej.

Powyżej 3 mmol / l najczęściej taki poziom osiągniesz stosując post. Rzadko można

Efekty uboczne zwykle pojawiają się w ciągu pierwszych kilku dni od rozpoczęcia diety ketogennej i obejmują ból głowy, zmęczenie, zawroty głowy, drażliwość, skurcze i zaparcia. Są one nazywane „grypą ketonową”, którą można zaradzić, między innymi, nawadniając się prawidłowo i uzupełniając odpowiednie witaminy i minerały.

Bycie w ketozie jest bezpieczne dla większości ludzi i może zapewnić wiele korzyści zdrowotnych jednak niektóre osoby powinny stosować dietę ketogenną tylko pod nadzorem lekarza, inni najlepiej jest całkowicie jej unikać.

Stany wymagające nadzoru medycznego

 

  • Cukrzyca typu 1
  • Cukrzyca typu 2 przyjmująca insulinę lub doustne leki przeciwcukrzycowe
  • Wysokie ciśnienie krwi leczone lekammi
  • Choroba wątroby, serca lub nerek
  • Historia operacji pomostowania żołądka
  • Ciąża

Warunki, w których należy unikać ketozy:

  • Kobiety karmiące piersią
  • Osoby z rzadkimi schorzeniami metabolicznymi, które są zwykle diagnozowane w dzieciństwie, takie jak niedobory enzymów, które zakłócają zdolność organizmu do wytwarzania i używania ketonów lub prawidłowego trawienia tłuszczów.